Home » Historische fragmenten » Mijn familie in Monnickendam

Mijn familie in Monnickendam

De plaats Monnickendam is onlosmakelijk verbonden met de familie van den Boom. Mijn ouders zijn na hun huwelijk in Monnickendam komen wonen en ik ben in de zuster Bloemstraat geboren. Ik heb er de lagere en middelbare school gevolgd en ben door allerlei ontwikkelingen in mijn leven uiteindelijk in Tilburg beland. Gedurende de laatste maanden van mijn genealogische speurtocht ontdek ik dat vooral aan mijn vaderskant er meerdere Monnickendammer voorouders zijn.
Menige malen heb ik door de Jan Persijnlaan in Monnickendam gewandeld, niet wetende dat deze historische figuur een heel verre voorvader van mij is.

Jan Persijn

Jan Persijn zijn dochter is getrouwd met een heer van Wassenaar, de nakomelingen van die twee gingen zich Kranenburg noemen naar het kasteel waar zij woonden. Een lid van de familie Kranenburg trouwde met een “van der Graaf”. Neeltje van der Graaf trouwde met Gerrit van den Boom. En daar is dan de connectie !
De ridder Jan Persijn van Velsen (overleden in 1283) was heer van Waterland en Marken. In 1274 beschermde hij Haarlem tegen belegeraars en ontving daarvoor uit dank de heerlijkheid Amsterdam uit handen van Jan van Nassau (elect). Hij was heer van Amsterdam tussen 1280 en 1282. Leuk feit is dat het huidige wapen van Amsterdam een afgeleide is van het wapen van Jan Persijn.

De Snieders

De familie Snieder woont al sinds 1750 in Monnickendam. Ze stammen af van Jan Snieder die vanuit Ulste in Duitsland naar Nederland kwam en daar trouwde met Rebecca Pietersz. Gijlingsma. Deze dame met een nogal ongewoon beroep voor een vrouw kwam vanuit Leeuwarden naar Monnickendam. Zij was namelijk slachter ! De andere Snieders in onze familielijn handelde in kaas en boter of waren timmermannen.
Eefje Snieder ging als dienstbode in Zuid-Holland werken en kwam zo in contact met Gerrit van den Boom, zij zijn de opa en oma van mijn vader.

Oude Pieter en Ernst Daniel Smid

De oma van Eefje Snieder was Eefje Gerrits Oud. De achternaam Oud is een bekende naam in Monnickendam en een afgeleide van de rijke boer “Oude Pieter”. In werkelijkheid heette deze man Pieter Gerritsz. Fictol. Omdat deze veehouder de respectabele leeftijd van 74 haalde en al zijn kinderen overleefde, kreeg hij deze bijnaam. De oma van Eefje stamt rechtstreeks af van deze boer die op Groot Overleek woonde. In het Waterlands archief is het testament van Pieter Gerritsz. nog aanwezig waaruit blijkt hoe bemiddelt deze man was.

Hij bezat een aanzienlijke hoeveelheid meubilair, landerijen bij Broek In Waterland en in Overleek, hij had aandelen in schepen op de Oostzee en in de walvisvaart. En een huis in Groot Overleek. En in het testament wordt ook het bedrag genoemd van 33.459 gulden. Hoeveel dat waard was in die tijd is om te rekenen door te kijken naar de prijzen van verschillende produkten uit die tijd, zoals brood, tabak en drank. Omgerekend naar nu zou het geldbedrag dat Oude Pieter naliet, 270.000 euro waard zijn. Alleen al met zijn landerijen verdiende hij al vier à vijf keer meer dan een ongeschoolde arbeider.

Een voorloper van het televisie programma “Verborgen verleden” kwam erachter dat ook de bekende zanger Ernst Daniel Smid een nakomeling is van deze bijzondere boer uit Overleek.

Plaats een reactie